Ο επικεφαλής του ομίλου με τα Ναυπηγεία Νεωρίου και Ελευσίνας έδωσε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη, στο newmonye.gr και τον Μ. Τζαμόπουλο, για τη ναυπηγική βιομηχανία της Ελλάδας, τα εμπόδια που συνάντησε, τα μελλοντικά σχέδια, αλλά και τον Γιώργο Προκοπίου που απέκτησε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά:
Η αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας εξελίσσεται, κάτι που φάνταζε θαύμα γίνεται πραγματικότητα. Η ισχυρότερη ναυτιλία του κόσμου, η ελληνική, αποκτά τη δική της τριγωνική ναυπηγική βάση (Νεώριο – Ελευσίνα – Σκαραμαγκάς) σε ένα πολύ κομβικής σημασίας γεωστρατηγικό σημείο, όπου ενώνονται τρεις ήπειροι, στην είσοδο της διώρυγας του Σουέζ και της Μαύρης Θάλασσας στα ανατολικά της Μεσογείου, που θα αποτελέσει ενεργειακό κόμβο. Τα αμερικανικά κεφάλαια που επενδύονται μέσω της ΟΝΕΧ σε Ελευσίνα και Νεώριο, αλλά και η δραστηριοποίηση ενός εκ των ισχυρότερων διεθνώς πλοιοκτητών, του κ. Γιώργου Προκοπίου, στον Σκαραμαγκά στέλνουν πολλαπλά μηνύματα για τον Φοίνικα που ξεπετάχτηκε μέσα από τις στάχτες του.
Ο κ. Πάνος Ξενοκώστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλο; του ομίλου ONEX, μίλησε για όλα συμβαίνουν στον κλάδο και για όσα πρόκειται να συμβούν. Πρόκειται για τον επιχειρηματία που έτριψε το λυχνάρι και το μαγικό τζίνι άρχισε να υλοποιεί την ευχή του για την αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Η ΟΝΕΧ έκανε το πρώτο και σημαντικότερο βήμα, με το Νεώριο της Σύρου, συναντώντας τρομερές αντιστάσεις και προβλήματα προτού μπει το νερό στο αυλάκι.
– Ας αρχίσουμε από τις πιο πρόσφατες εξελίξεις. Ποιος είχε την ιδέα για τη δημιουργία της Ενωσης Ελληνικών Ναυπηγείων (EEN) και γιατί τώρα;
Τη δημιουργία της Ενωσης Ελληνικών Ναυπηγείων θα τη χαρακτήριζα περισσότερο ως αναγκαιότητα παρά ιδέα, καθώς η κατάσταση που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε έπειτα από δεκαετίες αδράνειας του κλάδου ήταν ιδιαίτερα δύσκολη. Πρωταρχικός σκοπός μας είναι ο δυναμικός και υγιής μετασχηματισμός ενός ολόκληρου κλάδου που για χρόνια ήταν ανενεργός, παρήγαγε χρέη, ανεργία και προβλήματα. Συζητώντας αρχικά με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη, διαμορφώσαμε και αναλύσαμε με ενθουσιασμό τις προοπτικές, καθώς και ο ίδιος πάντοτε ήταν θερμός υποστηρικτής του οράματος αναγέννησης της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Ετσι, παρουσιάσαμε την πρωτόλεια ιδέα σε σειρά σημαντικών παραγόντων της ελληνικής οικονομίας, οι οποίοι προς μεγάλη μας ικανοποίηση ανταποκρίθηκαν αμέσως, με τους περισσότερους εξ αυτών μάλιστα να αποτελούν στη συνέχεια τα πρώτα ιδρυτικά μέλη του νέου αυτού θεσμικού οργάνου. Οσον αφορά την ονομασία της νεοϊδρυθείσας ένωσης, προέκυψε ως αντανάκλαση του DNA της, καθώς τα δύο από τα τρία μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας (και άρα περίπου το 80% του συνολικού όγκου ναυπηγικών/ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων) συμμετέχουν σε αυτή. Λαμβάνοντας υπόψη μάλιστα το σύνολο των θεσμικών παραγόντων, τους ανθρώπους της ευρύτερης βιομηχανίας, αλλά και το οικοσύστημα που άμεσα ή έμμεσα το υποστηρίζουν πρόκειται για χιλιάδες επιχειρήσεις του κλάδου, με τις οποίες μοιραζόμαστε τους ίδιους στόχους και βλέψεις για μια ισχυρότερη Ελλάδα μέσα από σύγχρονα και παραγωγικά ναυπηγεία.
– Ποιοι είναι υπό την ομπρέλα της;
Kάθε επιχείρηση, βιομηχανία ή θεσμικός φορέας του οποίου οι σκοποί εναρμονίζονται με τους δικούς μας φυσικά και μπορεί να γίνει μέλος αυτής της μεγάλης σύμπραξης. Αυτός είναι και ο στόχος μας άλλωστε, να μετουσιωθεί η ΕΕΝ σε κάτι απόλυτα ταυτισμένο με τον χώρο της ναυπηγικής βιομηχανίας. Φυσικά υπάρχουν ορισμένες τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις που χρειάζεται να πληροί η κάθε επιχείρηση (π.χ. να είναι υγιής οικονομικά), εξ ου και έχει προβλεφθεί σχετική διαδικασία αξιολόγησης βάσει καταστατικού. Ωστόσο, η Ενωση φτιάχτηκε για να ενισχύσει την παρουσία της χώρας και των ελληνικών επιχειρήσεων, γι’ αυτό σε καμία περίπτωση δεν μιλάμε για ένα κλειστό και αφιλόξενο λόμπι εταιρειών. Είμαστε εδώ παρόντες, επιδιώκοντας να επηρεάσουμε τις εξελίξεις προς όφελος της ελληνικής οικονομίας και του κλάδου, στηρίζοντας όλους εκείνους που διεκδικούν και έχουν τις προϋποθέσεις να βάλουν τέλος σε όσα αποτέλεσαν τροχοπέδη για τη ναυπηγική βιομηχανία στο παρελθόν.
– Ποιοι είναι οι στόχοι της ΕΕΝ;
Πρωταρχικός στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα ισχυρό θεσμικό αντίβαρο που θα λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας για κάθε επιχειρηματική κίνηση με επίκεντρο την αναγέννηση του κλάδου.
Η εξωστρέφεια, επίσης, είναι προαπαιτούμενο για την αλλαγή όλων εκείνων των παραγόντων, εκτροπών, εμποδίων και λαθών που εγκλωβίζουν τις δημιουργικές δυνάμεις της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής. Με άξονες την προστασία του περιβάλλοντος, την ενσωμάτωση νέων εξειδικευμένων τεχνολογιών και την ασφάλεια σε εμπορικούς, αμυντικούς και ενεργειακούς τομείς τα ελληνικά ναυπηγεία μπορούν να λειτουργήσουν ως πλατφόρμα εκσυγχρονισμού για την ίδια τη χώρα πολυεπίπεδα. Προϋπόθεση αυτής της μετάβασης είναι και η ανάπτυξη εργαλείων εκπαίδευσης των νεότερων γενεών, θεσμικού πλαισίου ευέλικτου και εναρμονισμένου με τις σύγχρονες ανάγκες της ελληνικής ναυτιλίας και απαραιτήτως προσαρμοσμένου στην αλυσίδα παραγωγής και υποστήριξης offshore λύσεων παραγωγής ενέργειας, ώστε να διασφαλιστεί η κατά το μέγιστο δυνατό αυτάρκεια εφοδιασμού και εγχώριας αλυσίδας αξίας.