Σφοδρή κριτική άσκησε από το βήμα της Βουλής, ο βουλευτής Δωδεκανήσου, Νεκτάριος Σαντορινιός, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου με τον βαρύγδουπο τίτλο «εθνικός κλιματικός νόμος». Ο Τομεάρχης Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, τόνισε ότι η κυβέρνηση μεταφέρει την υποχρέωσή της να ενισχύσει την ενεργειακή επάρκεια και αυτονομία των νησιών σε ιδιώτες. Όσα νησιά αποκτήσουν ανάδοχο θα προχωρήσουν με κέρδος για τις μεγάλες εταιρείες ενώ τα υπόλοιπα νησιά μένουν πίσω, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Γεμάτος κενά και ασάφειες ο κλιματικός νόμος – Απαιτούνται συγκεκριμένες λύσεις, με χρηματοδότηση, για την ενεργειακή επάρκεια των νησιών
,
«Είναι προφανές ότι η κλιματική κρίση είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει ο πλανήτης, οδηγώντας τον σε νέες οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες, εφόσον πλήττονται κυρίως οι ευάλωτοι πολίτες και τα ευάλωτα κράτη. Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ και όλοι βιώνουμε τις φονικές πλημμύρες, τις καταστροφικές πυρκαγιές, την ερημοποίηση των νησιών -άρα είναι επείγουσα η ανάγκη να δώσουμε λύσεις στην ενεργειακή επάρκειά τους».
«Ο κλιματικός νόμος, λοιπόν, θα πρέπει να οδηγεί σε ουσιαστικές αλλαγές στο παραγωγικό και καταναλωτικό μοντέλο, να χαρακτηρίζεται από οικονομική και κοινωνική δικαιοσύνη και να είναι δημοκρατικός. Όμως, το νομοσχέδιο που συζητάμε, δεν είναι τίποτα από τα παραπάνω, δεν αναγνωρίζει και δεν δρομολογεί αλλαγή του παραγωγικού και καταναλωτικού μοντέλου, δεν έχει επαρκές μοντέλο διακυβέρνησης για τη μετάβαση. Πρόκειται για έναν νόμο που ΔΕΝ επιδιώκει μία ολιστική και επιστημονική προσέγγιση για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης στη χώρα μας. (Και εδώ, το «ολιστικό» έχει σημασία, σε αντίθεση με το γνωστό «ολιστικό» του κ. Μητσοτάκη όταν έλεγε «Να δούμε λίγο διαφορετικά τη ζωή, άμα δεν έχουμε λεφτά»). Το κλιματικό νομοσχέδιο είναι μία συρραφή εξαγγελιών για ενεργειακά θέματα, όπως η ηλεκτροπαραγωγή, η ηλεκτροκίνηση, η εξοικονόμηση ενέργειας στα κτήρια ή η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στα κτήρια, αλλά ΔΕΝ περιλαμβάνει κάποια ανάλυση συνεπειών στην οικονομία και στην κοινωνία».
«Ο Υπουργός υπογράφει ακάλυπτες επιταγές για το μέλλον και την επόμενη Κυβέρνηση, γιατί τίποτα δεν αναλαμβάνει η δική του. Όλες οι χρηματοδοτήσεις, όλες οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου είναι μετά από την παρούσα συνταγματική θητεία».
GR-eco Islands: «Πράσινη οικονομία και ενεργειακή αυτονομία» για ποια ακριβώς νησιά και με ποια κριτήρια;
«Στο άρθρο 21, περί μετασχηματισμού του αναπτυξιακού υποδείγματος των νησιών και μετάβασης στην κλιματική ουδετερότητα, η Κυβέρνηση θεσπίζει το στρατηγικό πλαίσιο GR-eco Islands. Εκεί θα υπάγονται τα νησιά κατόπιν αξιολόγησης και θα ενταχθούν όσα νησιά έχουν δυνατότητα –λέει- υλοποίησης ‘εμβληματικών, καινοτόμων και ποιοτικών έργων’. Σημειώνεται μάλιστα, ότι αυτό θα γίνεται ανάλογα με την ένταση και την έκταση της επιδιωκόμενης αναμόρφωσης του πράσινου αναπτυξιακού μοντέλου του νησιού -δηλαδή ΑΝ αυτοί το θέλουν- και, ακόμα, ΑΝ υπάρχει πρόθεση δέσμευσης των φορέων για να υλοποιήσουν παρεμβάσεις! Και τι θα γίνει με τα υπόλοιπα νησιά που δεν θα αξιολογηθούν; Πόσα «εμβληματικά, καινοτόμα και ποιοτικά έργα» θα κάνουν (ή θα «ανακαλύψουν») για να καταφέρουν να ενταχθούν όλα τα νησιά;»
«Διαβάζουμε, επίσης, για κριτήρια ένταξης, όπως είναι ο πληθυσμός των νησιών και οι δημογραφικές τάσεις, χωρίς να δίνονται άλλες εξηγήσεις. Χωρίς να διευκρινίζουν ποιον ακριβώς πληθυσμό θεωρούν πιο σημαντικό ή αν αφήνουν πίσω ένα νησί διότι «γερνάει» δημογραφικά».
«Πολύ απλά: αν υπάρχει μια ανεπαρκής δημοτική αρχή, αν δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό -που αυτό συμβαίνει ιδίως στα μικρά νησιά, τα νησιά ΔΕΝ θα μπορέσουν να διαμορφώσουν το πλαίσιο της πρότασης για να μπορέσουν να ενταχθούν στο GR-eco Islands. Δεν προβλέπεται καν μία κεντρική ομάδα για να τα ενισχύσει. Ακόμα χειρότερα, οι πόροι χρηματοδότησης από ΕΣΠΑ, ΠΔΕ κλπ. είναι παντελώς ασαφείς όταν επί ΣΥΡΙΖΑ, είχαμε συγκεκριμένους όρους χρηματοδότησης και είχαν δεσμευτεί 2 δις. για την πράσινη μετάβαση των νησιών».
Όσα νησιά βρουν ιδιώτη «ανάδοχο» θα προχωρήσουν με κέρδος για τις μεγάλες εταιρείες. Για τα υπόλοιπα, ούτε λόγος.
«Στην παράγραφο 2 του άρθρου, έρχεται το θέμα του …ανάδοχου. Έτσι εμπλέκεται η ιδιωτική πρωτοβουλία η οποία αναλαμβάνει την κρατική ευθύνη και θα επιλέγει ένα νησί ή συστάδα νησιών για να βοηθήσει στην ένταξη στο GR-eco Islands. Δηλαδή, τα υπόλοιπα νησιά που δεν θα βρουν «νονό» δεν θα έχουν μέλλον. Αυτή είναι η πολιτική της Κυβέρνησης για την κλιματική αλλαγή.
Θα δώσω το παράδειγμα της Αστυπάλαιας, ενός νησιού που βρήκε τη Volkswagen ως «νονό». Μέχρι στιγμής, έχουν γίνει τα εξής: Ο Δήμος Αστυπάλαιας -ούτε καν η Κυβέρνηση- έχει πληρώσει για τους φορτιστές και τις υποδομές. Δίνει αρχικά η εταιρεία 4 αυτοκίνητα με leasing για την on-demand αστική συγκοινωνία και μέχρι στιγμής έχει αγοραστεί μόλις ένα αυτοκίνητο και τρία σκούτερ. Και στις 2 Ιουνίου, θα πάει ο κ. Μητσοτάκης να κάνει άλλη μια φιέστα στις 2 του μήνα, χωρίς να υπάρχει κάποια χρηματοδότηση από το κράτος, και για να ανακοινώσει το υβριδικό πάρκο που θα καλύπτει μόλις το 50% των αναγκών σε μη-διασυνδεδεμένα νησιά. Μιας και θα βρεθεί εκεί ο Πρωθυπουργός, ας εξηγήσει στους κατοίκους για ποιο λόγο έχουν αντικειμενικές αξίες Μονακό, γιατί ο ΕΝΦΙΑ τετραπλασιάστηκε και πενταπλασιάστηκε.
Πάμε και στο παράδειγμα της Τήλου, του πρώτου πραγματικά πράσινου νησιού. Όμως, δεν μπορεί να αυτονομηθεί ενεργειακά, γιατί ο ΔΕΔΔΗΕ έχει συγκεκριμένες γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και η Κυβέρνηση δεν έχει επιλύσει το ζήτημα.
Μιλάνε για «εξηλεκτρισμό θαλασσίων μεταφορών» χωρίς σαφή χρηματοδότηση και λύσεις για την ανανέωση του στόλου
Διαβάζω στο νομοσχέδιο για «εξηλεκτρισμό θαλασσίων μεταφορών» και πραγματικά αναρωτιέμαι αν καταλαβαίνουν τι σημαίνει και τι απαιτείται. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε τη μελέτη για την αλλαγή του ακτοπλοϊκού στόλου με περισσότερη «πράσινη» τεχνολογία. Τώρα, μετά βίας, κατάφερε να ενταχθεί η συνέχιση της μελέτης στο Ταμείο Ανάκαμψης με χρηματοδότηση 1 εκ. ευρώ το 2023. Καμία άλλη πρόβλεψη δεν υπάρχει. Ούτε για την χρηματοδότηση των άγονων γραμμών με πολυετή σύμβαση για να μπορέσει να γίνει η ανανέωση του στόλου. Ούτε προβλέπεται τι θα γίνει στα λιμάνια που χρειάζονται σημεία φόρτισης, δηλ. 10 εκ. ευρώ ανά σταθμό φόρτισης. Ούτε παρουσιάζονται εναλλακτικές λύσεις (πράσινο υδρογόνο, υβριδικά πλοία κ.ο.κ.) εφόσον κάθε τέτοιο πλοίο μπορεί να πηγαίνει μέχρι 20 μίλια.
Ας μην πετιούνται στον αέρα πράγματα τα οποία δεν μπορεί να αντιληφθεί η Κυβέρνηση. Αυτό βέβαια είναι το πρόβλημά της: Μόνο επικοινωνία, χωρίς ουσία, χωρίς τεκμηρίωση, χωρίς την συμβολή της επιστημονικής κοινότητας, χωρίς πραγματικές λύσεις υπέρ του ελληνικού λαού».